EU Green Claims
Pålitlig hållbarhetskommunikation i kampen mot greenwashing
Det är svårt att göra hållbara val idag; djungeln av otydliga hållbarhetsmärkningar, vaga påståenden om superduperhållbara produkter rena lögner är svårgenomtränglig. Hur ska vi kunna veta vad som faktiskt är hållbart och vad som bara är greenwashing? Det är här EU Green Claims-direktivet kommer in i bilden.
Vad är syftet med EU Green Claims?
EU Green Claims-direktivet ska säkerställa att alla miljöpåståenden från företag i hela EU är pålitliga, verifierbara. Det är tyvärr nödvändigt. När EU-kommissionen undersökte kommunikationen visade det sig att över 50% av miljöpåståendena var vaga. missledande eller ogrundade, att 40% saknade bevis, att hälften av märkningarna erbjöd svaga eller icke existerande verifikation och att det fanns 230 hållbarhetsmärkningar, samt 100 märkningar för grön energi i EU, med varierande grad av transparens. När företag vilseleder konsumenter genom att framställa sig själva som mer miljövänliga än de faktiskt är blir det svårt att göra informerade val.
Vem omfattas av direktivet?
EU Green Claims-direktivet omfattar alla företag som erbjuder produkter eller tjänster i EU, förutom företag med färre än tio anställda eller en årlig omsättning under 2 miljoner euro. Direktivet gäller även för företag utanför EU som säljer produkter eller tjänster på den europeiska marknaden. För att uppfylla kraven måste företag kunna bevisa sina miljöpåståenden med robusta vetenskapliga bevis och genomgå oberoende verifiering.
Viktiga principer
- Krav på välunderbyggda bevis: Företag måste kunna styrka sina miljöpåståenden med robust och verifierbar vetenskaplig fakta. Erkända bedömningsmetoder och data som täcker hela produktens livscykel, från produktion till avfallshantering krävs, liksom att påståendena ska vara väl underbyggda med konkret information och underlag som kan visas upp.
- Oberoende verifiering: Alla miljöpåståenden ska genomgå en oberoende granskning av en certifierad tredjepartsgranskare för att säkerställa att de är korrekta och pålitliga.
- Miljöpåståenden ska presenteras på ett tydligt och lättförståeligt sätt, helt befriade frånvaga eller vilseledande termer. All relevant bakgrundsinformation ska också vara lättillgänglig via till exempel webblänkar, QR-koder eller direkt på förpackningen.
- Transparens i klimatkompensation: Företag som hänvisar till klimatkompensation måste tydligt redovisa hur detta sker. All klimatkompensation måste vara verifierad och certifierad för att säkerställa dess giltighet och effektivitet. Detta inkluderar att tydligt ange hur mycket av utsläppen som kompenseras, vilka metoder som används, och att dessa påståenden är granskade av en oberoende tredje part.
- Kännbara straff: Om ett företag bryter mot direktivet blir konsekvenserna kännbara. Böter på upp till 4% av omsättningen är ett exempel, uteslutning från att delta i offentliga upphandlingar är ett annat.
När träder direktivet i kraft?
EU-kommissionen presenterade förslaget till Green Claims-direktivet i mars 2023. Därefter har det godkänts av både EU-parlamentet och Rådet. När de formella godkännandena är slutförda och direktivet träder i kraft ska varje medlemsstat införa direktivet i sin nationella lagstiftning. Där är vi nu.
Hur vi kan hjälpa till
Det handlar inte om att undvika böter eller andra sanktioner; om man är rädd för det blir man lätt tyst och inte kommunicerar alls. Det måste vi undvika. Istället handlar det om att skapa kommunikation som bygger förtroende och beskriver ert hållbarhetsarbete på riktigt. Vi guidar er i att kommunicera ert hållbarhetsarbete på ett tydligt och ärligt sätt, vilket stärker varumärket och skapar förtroende hos era kunder och andra intressenter.
Du kanske också är intresserad av...
EU Green Deal
Parisavtalet
Hållbarhetsförkortningar
EU Green Deal är en ambitiös plan från Europeiska unionen som syftar till att skapa konkurrenskraft för europeiska företag med hjälp av hållbarhet.
Global överenskommelse om att begränsa uppvärmningen till väl under 2°C över förindustriell tid och en strävan att stanna vid 1,5°C uppvärmning.
Har du någonsin känt dig som en förvirrad turist i hållbarhetsvärldens förkortningsdjungel? Här får du svaren!