En bättre värld börjar med transformativa frågor

Vad är transformativa frågor? Det finns olika typer av frågor. En del triggar ryggmärgsreflexen; du kan svaret direkt för att du är kunnig inom området. Andra får dig möjligen att känna dig lite oinformerad, eftersom du inte vet. Och så finns det frågor som ruckar på själva grunden du står på, de som kan flytta perspektiv och i vissa fall förändra hela system. Det är de transformativa frågorna.

Transformativa frågor öppnar upp nya sätt att tänka och gör det möjligt att se på världen med nya ögon.

Hur formar transformativa frågor vårt sätt att agera?

Det amerikanska nätverket Creating the Future har i över tio år arbetat med att förstå vad som gör verklig samhällsförändring möjlig. Deras slutsats är tydlig: de frågor vi ställer formar hur vi agerar, vad vi ser som möjligt och vad vi väljer att göra. Det kanske känns självklart när du hör det, men stanna till lite, för det är inte alls självklart. De flesta av oss går nämligen omkring och bär på en hel uppsättning antaganden som gör att vi snävar in oss helt i onödan.

Tänk själv: du får ett uppdrag av chefen och börjar strukturerat fundera ut några vassa frågor av typen:

  • Vad har vi för budget?
  • Vilka är konkurrenterna?
  • Vilka interna resurser kan jag använda?
  • Vad är deadline?

Känner du igen den typen av frågor? Helt normala. Men det du kanske inte tänker på är att var och en av dessa frågor bär på ett underliggande antagande: Att pengar är en begränsning, att andras framgång är ett hot mot oss, att lösningen måste finnas inom vår egen organisation och att tiden är knapp.

Det som lät så rimligt nyss har kanske, förhoppningsvis börjat skava lite. Vi sitter alla och tittar ut genom den där smala linsen och kommer att få samma gamla trötta svar som tidigare.

Går det att byta lins?

Eftersom de flesta utgår från liknande antaganden ser vi ofta på världen genom samma smala lins och ingen kommer därmed att ifrågasätta varför du ställer just de där frågorna. Det gör att vi begränsar handlingsutrymmet redan innan vi har börjat.

Men tänk om vi orkade ställa andra frågor:

  • Vad är den bästa utkomsten av det här?
  • Vilka aktörer skulle vilja bidra till att vi lyckades med det här tillsammans?
  • Vad har vi redan tillgång till, som vi kanske inte har tänkt på som resurser?
  • Hur lång tid behöver vi för att lyckas med det här?
  • Vad är möjligt om vi tänker tillsammans?

Vad får vi för svar av sådana frågor? Troligen helt andra än de vi ställer med ryggmärgen. Creating the Future menar att det går att byta perspektiv, men att vi måste träna på det och utmana den där uppsättningen antaganden. Då kan vi börja ställa transformativa frågor, och leta svar som kan förändra världen.

Vi behöver transformativa frågor för att få cirkulära svar

Ta cirkularitet som exempel. De flesta är helt på det klara med att vi behöver släppa det linjära mönstret gräv upp-producera-använd (i bästa fall)-släng. Det fungerar inte, resurserna tar slut, utsläppen är för stora och både människor och miljö far illa. Det finns en bred politisk vilja att skapa mer cirkulära affärsmodeller och det finns många aktörer som vill. Ändå är det så svårt att få till det. Varför? Ett svar är att vi ställer fel frågor.

Tänk dig att du är en upphandlare som får i uppdrag att handla upp belysning till en förskola. Du har full koll på Lagen om offentlig upphandling och vet vad som gäller, så du sätter antagligen igång och formulerar samma krav som du brukar, det brukar ju funka:

  • Minst 500 lux
  • LED-armaturer med energieffektivitetsklass A
  • Livslängd på minst 50 000 timmar
  • Garanti i minst 5 år
  • Armaturerna ska kunna styras via närvarosensor

Kanske ställer du också krav på att leverantören ska jobba med hållbarhet på något sätt. Det är högst relevanta krav. Du får in anbud, du följer lagen och du riskerar ingenting. Men du får nog inte in några svar som är särskilt innovativa eftersom den lins du tittar igenom innebär att skolan ska köpa och äga lampor.

Tänk om du skulle börja med ett par transformativa frågor innan du börjar formulera upphandlingskraven:

  • Vad är det för behov upphandlingen ska lösa?
  • Vad behöver vi ge leverantörerna för information för att de ska kunna ta fram den bästa lösningen? Typ: barn mellan 6 och 12 år som har lektioner mellan 08:00 och 15:00 för att sedan övergå till fritids fram till 18:30.

Den typen av frågor ger dig möjlighet att formulera ett helt annat upphandlingsunderlag, där helt nya leverantörer får möjlighet att lösa behov på bästa sätt istället för att leverera exakt den lösning som beskrivs i kravspecen.

Tänk om…

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa till med cirkulära affärsmodeller? Läs mer här!