Det var aldrig självklart att Tony’s Chocolonely skulle bli en kunskapslucka. Vi pratar så ofta om det nederländska företaget som arbetar så hårt för en slavfri chokladindustri, inte minst i våra hållbarhetskommunikationsutbildningar, där deltagarna brukar få i sig både berättelsen och en chokladbit.
Ja, vi pratar så ofta om det, att vi funderade länge på om det ens är en kunskapslucka att det pågår fruktansvärda brott mot mänskliga rättigheter i kakaobranchen, men så länge inte alla väljer Tony’s Chocolonely istället för annan choklad, får den definieras som en kunskapslucka.
En värld som blundar och en person som vägrade göra det
Teun van de Keuken är en grävande journalist som älskar choklad. När han började granska chokladindustrin på djupet 2003 upptäckte han till sin bestörtning att tvångsarbete var mer regel än undantag i hela branschen. Vuxna och barn arbetar under slavliknande villkor, vilket gör att de knappt har råd att äta och definitivt inte att skicka sina barn till skolan.
Journalist som han är visste han vad som ger rubriker, så han vände sig till en domare och bad att denne skulle åtala honom för medhjälp till slaveri. Som hängiven chokladälskare var han ju medskyldig till det brutala systemet. Fallet lades ner eftersom domaren knappast skulle kunna åtala alla chokladätare för medhjälp.
Tony’s Chocolonely som journalistiskt experiment
När rättssystemet inte agerade valde Teun att pröva något annat. Inom ramen för sitt program Keuringsdienst van Waarde lät han tillverka 5 000 Fairtrade-märkta chokladkakor, helt spårbara och helt slavfria. Syftet var att uppmärksamma problemen i industrin, men responsen var överväldigande och chokladen sålde slut. Människor hörde av sig och ville veta var man kunde köpa fler. Så föddes Tony’s Chocolonely. Namnet är en blinkning till både den amerikanska klang han ville åt – Tony – och till känslan av ensamhet i kampen mot en hel industri. Chocolonely som i choklad och ensamhet.
Från början var det ett journalistiskt experiment. I dag är det ett chokladföretag med internationell närvaro och ett tydligt uppdrag: att visa att det går att producera choklad utan att någon människa förlorar sin frihet på kuppen, men också att det går att tjäna pengar på slavfri choklad.
Välj Tony’s Chocolonely nästa gång du står framför chokladhyllan
Tony’s Chocolonely säljer choklad för att förändra en industri. Företaget finns för att visa att det går att kombinera spårbarhet, rimliga villkor och lönsamhet. Hela verksamheten är byggd för det.
Så när lagen om tillbörlig aktsamhet i sin värdekedja, CSDDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive) började tröskas genom EU-kommissionen, parlamentet och rådet, med kraftiga påtryckningar från flera länder om att lätta på kraven, stod Tony’s på barrikaderna och motsatte sig lättnader. De krävde en tydlig lagstiftning och att ansvaret för vad som sker i företags värdekedjor också ska gälla styrelser och ägare. Det blev ett urvattnat förslag som klubbades igenom, och Omnibus jobbar hårt på att vattna ur det ännu mer, men utan Tony’s och många andra hade det kunna bli ännu tunnare.
Med risk för att låta smått religiösa vill vi slutligen bara säga: välj Tony’s nästa gång. Det finns många anledningar till det.