Hållbarhetskommunikation

Skapa trovärdighet och långsiktig affärsnytta

När EU-kommissionen undersökte företags hållbarhetskommunikation visade det sig att 53% av miljöpåståendena är vaga, vilseledande eller ogrundade, 40% saknar bevis och hälften av hållbarhetsmärkningarna saknar trovärdighet. Det är bakgrunden till EU Green Claims-direktivet.

Sustainable Brand Index mäter varje år hur mycket konsumenter i olika länder litar på hållbarhetskommunikation. Så här ser det ut i den senaste rapporten:

Med tanke på all greenwashing vi matas med är det inte konstigt att trovärdigheten är så låg. Det konstiga är snarare varför företagen fortsätter med detta självskadebeteende. Samtidigt hörs just nu röster om att alla nya lagkrav från EU gör att företag inte vågar kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Det vill vi till varje pris motverka.

Greenwashing, greenhushing och andra grönmålade synder

Att undvika greenwashing är mer än att bara undvika svepande och fluffiga begrepp som i bästa fall inte betyder något alls och i värsta fall är rena lögnerna. Det är mer sofistikerat än så. Planet Tracker har identifierat sex greenwashinghuvuden på den bedrägliga hydran. Att få syn på dem är upplysande för att undvika dem, men ännu mer för att se igenom falska budskap när du själv ska ta beslut. För trovärdig hållbarhetskommunikation handlar inte om att undvika att bryta mot befintliga och kommande lagar och direktiv, det handlar om att inspirera andra till att driva förändring, samtidigt som ni stärker varumärket.

Hållbarhetskommunikation

Vad vi kan hjälpa till med

Vill du lära dig mer om hur ni som företag kan kommunicera hållbarhet på ett trovärdigt sätt? Vi hjälper dig att skapa strategisk hållbarhetskommunikation som både driver förändring och stärker varumärket. Vi utgår ifrån väsentlighetsanalysen och strategi, definierar målgrupper, tonalitet och budskap som håller länge. Vem vill inte jobba på ett företag som ställer om på riktigt? Vem vill inte vara kund till en ansvarsfull leverantör? Vem vill inte investera i ett företag som inte bara ser till dagens vinster, utan också bidrar till en bättre värld? Hör av dig!
Hållbarhetskommunikation

Teamet

Åsa Backman

Åsa Backman

Rutinerad hållbarhetskonsult med mer än 25 års erfarenhet av företagsutveckling, marknadsföring och kommunikation inom stora och små företag och organisationer. Åsa är utbildad marknadsekonom, har en fil.kand.inom media och kommunikation och har vidareutbildat sig inom klimatledarskap, cirkulära affärsmodeller, hållbarhetsrapportering (GRI & CSRD) och strategisk hållbarhetskommunikation.

Anna Bjerne

Anna Bjerne

Anna är projekt- och processledaren som har effektivt implementerat hundratals olika kommunikations- och hållbarhetsprojekt genom åren. Hon är utbildad marknadsstrateg och hållbarhetsanalytiker och expert på informationsinsamling, kartläggning, analys, metodutveckling och hållbarhetskommunikation. Med sitt stora engagemang och förmåga att lyssna in är hon en stjärna på förändringsarbete.

Frida Birkelöf

Frida är utbildad informationsdesigner och innovationsrådgivare med närmare 20 års erfarenhet av projekt- och processledning samt metodutveckling och visualisering. Hon arbetar ofta i komplexa uppdrag med många samverkande aktörer som syftar till att lösa tuffa samhällsutmaningar. Då krävs både mod, lösningsfokus och kreativitet, vilket Frida besitter. Dessutom är hon bäst av alla på att se saker i bild och form.