Bli en certifierad B Corp

Certifiering för verklig omställning

Tänk på ett riktigt fint företag; ett som verkligen menar allvar med sitt hållbarhetsarbete och som aktivt jobbar för att göra världen till en bättre plats. Kommer du på ett sådant företag? Det är mycket som talar för att det är en B Corp.

Företag som Patagonia, Ben & Jerry’s och Icebug är exempel på B Corps som visar att det är möjligt att kombinera företagande och lönsamhet med att göra gott för planeten och människorna som lever på den. Med sina tydliga åtaganden och kraftfulla initiativ driver de omställning på riktigt och inspirerar samtidigt andra att göra detsamma.

Hållbarhet och lönsamhet kan gå hand i hand om man bestämmer sig för det. När du väl har gjort det är B Corp ett kraftfullt verktyg på många sätt, exempelvis:

  • Du får hjälp att strukturera upp verksamheten och styrningen av hållbarhetsfrågor på ett tydligt sätt
  • Du får en trovärdig certifiering som visar att du lever upp till högt ställda krav på etik, miljömässig och social hållbarhet, transparens och ansvar.
  • Du blir en del av ett starkt community som förändrar tillsammans och tar hjälp av varandra.
  • Varumärket blir vassare och tydligare.

Vad vi kan hjälpa till med

Det är ingen quickfix att bli en B Corp. Tvärt om, det är en relativt omfattande process. Man börjar med att fylla i en B Impact Assessment (BIA), vilket är tidskrävande med väldigt lärorikt. Att fylla i den visar nämligen på brister som behöver åtgärdas, policyer som saknas, intressenter som inte involveras och mycket annat. För att  godkännas krävs minst 80 poäng och det brukar krävas en hel del aktiviteter och åtgärder för att komma dit; dokument, processer och åtaganden. När företaget kommer upp till 80 poäng eller mer granskar en verifieringsanalytiker från B Lab informationen och ber eventuell om kompletterande dokumentation, intervjuer och platsbesök. När verifieringsprocessen är över och poängen fortfarande ligger på minst 80 blir företaget certifierat. Vart tredje år krävs en återcertifieringsprocess för att säkerställa att företaget fortfarande lever upp till standarden. Vi har utbildade B Leaders med erfarenhet av att hjälpa er genom denna process. Det är värt mödan, på så många sätt!
B Corp
B Leader
björndjur

Lucka 16: Björndjurens under

Björndjur är mikroskopiska djur som, när man kikar lite närmre, fascinerar oss genom sin enorma överlevnadsförmåga och särskilda egenskaper.
läkemedelsproduktion

Lucka 15: A hard pill to swallow

Utsläpp från läkemedelsindustrin medför allvarliga konsekvenser för människor och miljö. A hard pill to swallow är ett initiativ för att minska föroreningarna.
biogas

Lucka 14: Naturgas och biogas, same same but different

Skillnaden och likheterna mellan den fossila naturgasen och den förnyelsebara biogasen tycks utgöra en kunskapslucka för somliga.
pollinerare

Lucka 13: Hur många insekter finns det kvar?

För de flesta utgör nog det faktum att jordens pollinerare är hotade ingen kunskapslucka, men hur många insekter som faktiskt förlorats de senaste decennierna är det kanske inte lika många som har koll på. Därför har vi valt att idag täppa till den luckan.
Tony's Chocolonely

Lucka 12: Tony’s Chocolonely behövs eftersom chokladindustrin fortfarande bygger på tvångsarbete

Tony’s Chocolonely är chokladföretaget som vill göra branschen slavfri. Det började med att den nederländske journalisten Teun van de Keuken granskade chokladindustrin på 2000-talet och blev så upprörd att han anmälde sig själv för medhjälp till slaveri eftersom han hade ätit choklad.
Militära metaforer

Lucka #11: Militära metaforer i arbetslivet påverkar företagskulturen mer än vi vill tro

Militära metaforer används ofta i arbetslivet utan att vi tänker på det. Den här kunskapsluckan visar varför det påverkar mer än vi tror och hur språket formar både beslut och företagskultur.