Bli en certifierad B Corp

Certifiering för verklig omställning

Tänk på ett riktigt fint företag; ett som verkligen menar allvar med sitt hållbarhetsarbete och som aktivt jobbar för att göra världen till en bättre plats. Kommer du på ett sådant företag? Det är mycket som talar för att det är en B Corp.

Företag som Patagonia, Ben & Jerry’s och Icebug är exempel på B Corps som visar att det är möjligt att kombinera företagande och lönsamhet med att göra gott för planeten och människorna som lever på den. Med sina tydliga åtaganden och kraftfulla initiativ driver de omställning på riktigt och inspirerar samtidigt andra att göra detsamma.

Hållbarhet och lönsamhet kan gå hand i hand om man bestämmer sig för det. När du väl har gjort det är B Corp ett kraftfullt verktyg på många sätt, exempelvis:

  • Du får hjälp att strukturera upp verksamheten och styrningen av hållbarhetsfrågor på ett tydligt sätt
  • Du får en trovärdig certifiering som visar att du lever upp till högt ställda krav på etik, miljömässig och social hållbarhet, transparens och ansvar.
  • Du blir en del av ett starkt community som förändrar tillsammans och tar hjälp av varandra.
  • Varumärket blir vassare och tydligare.

Vad vi kan hjälpa till med

Det är ingen quickfix att bli en B Corp. Tvärt om, det är en relativt omfattande process. Man börjar med att fylla i en B Impact Assessment (BIA), vilket är tidskrävande med väldigt lärorikt. Att fylla i den visar nämligen på brister som behöver åtgärdas, policyer som saknas, intressenter som inte involveras och mycket annat. För att  godkännas krävs minst 80 poäng och det brukar krävas en hel del aktiviteter och åtgärder för att komma dit; dokument, processer och åtaganden. När företaget kommer upp till 80 poäng eller mer granskar en verifieringsanalytiker från B Lab informationen och ber eventuell om kompletterande dokumentation, intervjuer och platsbesök. När verifieringsprocessen är över och poängen fortfarande ligger på minst 80 blir företaget certifierat. Vart tredje år krävs en återcertifieringsprocess för att säkerställa att företaget fortfarande lever upp till standarden. Vi har utbildade B Leaders med erfarenhet av att hjälpa er genom denna process. Det är värt mödan, på så många sätt!
B Corp
B Leader
Complex human brain

Kommunikation och mänsklighetens komplexa förhållande till fakta

Forskning visar att vi stöter bort information som känns jobbig eller överväldigande, vilket är bekymmersamt om man vill komma igenom mediebruset.
ESPR

Ekodesignförordningen, ESPR, träder i kraft

Den 18 juli 2024 träder den nya ekodesignförordningen, ESPR i kraft. Vad betyder förordningen och vad bör man tänka på ur ett företagsperspektiv?
Förkortningar i hållbarhetsvärlden

Förkortningsbingo i hängmattan

Har du någonsin känt dig som en förvirrad turist i hållbarhetsvärldens förkortningsdjungel? Du är långt ifrån ensam. Varsågod, här får du en livlina!
Många bollar i luften

Konsten att jonglera hållbarhetskrav som ett proffs

Vi träffar ofta människor som känner sig helt överösta av krav från kunder och andra intressenter. Hur jonglerar man mest effektivt i denna djungel?

Det allra första inlägget från en ny webbsida

Ett nytt varumärke och en ny logga ser dagens ljus idag. Det är känns såklart stort, men är egentligen ingen skräll. Företaget har ju funnits sedan 2012.