På Impact Finder stavas resepolicyn föga förvånande T Å G. Vi flyger inte och tar bara bilen om vi verkligen måste. När vi då i somras reste till Gotland för Almedalsveckan kändes det som ett givet val att ta båten. Men när vi steg ombord såg vi till vår förfäran på båtens ena sida en stor och grön symbol som stoltserade med att båtens drivmedel var LNG, liquefied natural gas, alltså flytande naturgas.
Vi borde ha kollat innan såklart. Naturgas är ett fossilt drivmedel som ger en nettoökning av växthusgaser i atmosfären. När vi hamnade i en trevlig frukost med ett par gotländska sjuksköterskestudenter förstod vi snabbt att det gröna lövet på fartyget faktiskt lyckas övertyga i alla fall dem att LNG är miljövänligt. Ordet natur i naturgas kan ju också få vem som helst att ana stor miljövänlighet. Detta föranleder dagens kunskapslucka: vad är skillnaden på naturgas och biogas?
Så, vad är då skillnaden?
Naturgas, även kallad fossilgas, är som sagt ett fossilt drivmedel, som på samma sätt som olja härstammar från djur- och växtdelar för miljontals år sedan. Biogas härstammar också från organiskt material, men från avfall som genererats idag, oftast genom rötning. Detta innebär att naturgas och biogas har exakt samma kemiska sammansättning men att ursprunget är från olika tider.
Skillnaden är alltså att när man förbrukar naturgas frigörs kol som legat inkapslat i marken under miljontals år, medan förbrukning av biogas frigör kol som redan finns i det kortare kretsloppet där kol binds i växtmaterial och frigörs genom nedbrytning.
Förvisso är utsläpp av tungmetaller, svavel, kväveoxider, stoft och sot mindre för naturgas än exempelvis olja, vilket ger miljöfördelar. Mängden koldioxid som släpps ut är också mindre än vid användning av kol och olja. Däremot innehåller gasen stora mängder metan som är en kraftfull växthusgas och som vid hantering kan vara svår att förhindra läckage av.
Men hur stor roll spelar det då?
Hur stor roll kan egentligen Gotlandsfärjan spela, kanske du undrar? Det är förstås inte enskilt Gotlandsfärjan som är den ende boven, men problemet uppdagar sig när man ser det på systemnivå. En faktor är att båtsemester, kryssningar, är en utbredd semesterform som till skillnad från vad många kanske tänker faktiskt har väldigt negativ påverkan på klimatet.
Ungefär 90% av alla globala godstransporter sker också via vattnet, med naturgas som drivmedel. Påverkan från val av drivmedel blir därmed enorm!
Varför gillar vi biogas?
Jo, eftersom det är det klimatsmart använda den metan som i vilket fall som helst kommer att produceras när vårt avfall bryts ner. Ett sådant exempel är när stallgödsel först rötas i en rötkammare där biogasen tas tillvara och sedan läggs ut på åkrar som gödsel, istället för att läggas ut på åkrar direkt och då generera metangas i rötprocessen som sker på åkern.
Det som är så bra är också att eftersom naturgas och biogas har samma kemiska sammansättning kan en båt som en gång gått på LNG, helt utan vidare, växla om till LBG, alltså flytande biogas. Detta beskriver faktiskt Destination Gotland att de redan gör, dock är vi osäkra i vilken utsträckning.
Så nästa gång vi åker till Gotland hoppas vi att vi får se en stor grön skylt som stoltserar med LBG… annars får det bli kajak.
