God utbildning är en av nycklarna till hållbar utveckling. När människor får lära sig nytt växer möjligheter för både individen och hela samhället den lever i. Därför är utbildning en fråga som berör oss alla, överallt, i hela världen. Den här luckan handlar om hur situationen ser ut globalt och varför just utbildning spelar en sån stor roll.
Utbildningen i världen
Globalt har tillgången till skola förbättrats mycket de senaste årtiondena och allt fler barn får chans att gå i skolan. 1950 hade bara cirka 50% av jordens befolkning tillgång till någon form av utbildning. Den siffran har idag ökat till omkring 80%. Det är ju fantastiskt, men fortfarande står många barn helt utanför utbildning. Enligt UNESCO:s rapport 2025 SDG 4 Scorecard har antalet barn som står utanför skola ökat med 21 miljoner till 272 miljoner sedan 2015. Även om en anledning till att siffrorna ökat enligt rapportförfattarna kan vara bättre metoder för datainsamling, kvarstår faktumet att 272 miljoner (!) barn nu växer upp utan att få gå i skolan. Avsaknaden på god utbildning visar sig bland annat genom att hundratals miljoner människor, framförallt kvinnor, förblir analfabeter. Fattigdom, krig, långa avstånd till närmsta skola och brist på lärare är några av anledningarna.
En gemensam angelägenhet
Att få gå i skola handlar inte bara om att lära sig krångliga kemiska formler och logaritmlagar som man ändå kanske inte minns senare. Det handlar om att lära sig språket i det land man lever, att lära sig läsa, skriva och räkna. Att lära sig om retorik, demokrati och källkritik. Om hur våra egna och andras kroppar fungerar. Om ekosystemen vi lever i. Om samhällskunskap, religionskunskap och naturkunskap. Kort och gott handlar utbildning om att rusta sig för livet och allt vad det innebär. Utan möjlighet att utbilda sin befolkning har ett samhälle svårt att växa och utvecklas i en positiv riktning.
Det handlar också om att rusta sig för kris och konflikt, men det värsta är att de barn och vuxna som löper störst risk att faktiskt växa upp i kris och konflikt i stor utsträckning också är de som inte får någon utbildning.
När samhällen runt om i världen är trygga, utbildade och har möjlighet att utvecklas tjänar vi alla på det. Ett land där människor får gå i skolan står bättre rustat för att skapa arbete, minska fattigdom och lösa problem på fredliga sätt. När fler samhällen är starka och stabila minskar också risken för konflikter och krig som, direkt eller indirekt, påverkar hela världen. En mer utbildad värld är helt enkelt en tryggare och mer hållbar värld för oss alla.
God utbildning är ett av de sjutton globala målen i Agenda 2030 och är avgörande för en gemensam hållbar utveckling. För att komma närmre en måluppfyllelse behöver länder prioritera inkluderande politik och finansiering som tar itu med bland annat frågor som att utbildning världen över måste vara tillgänglig och erbjudas jämlikt.
Skola där barnen finns
I många delar av världen är avståndet till närmaste skola ett av de största hindren för barns utbildning. I vissa fall behöver barn resa flera timmar varje dag, ofta till fots, vilket gör det svårt att hinna och orka med. Men det finns kreativa lösningar som gör att utbildning kan nå barnen där de faktiskt är. På vissa håll byggs små skolor direkt i byarna, vilket ställer krav på utbildad personal. På andra håll används digitala system där barn kan få undervisning via en dator eller mobiltelefon, till och med genom enkla sms. Det viktigaste är att skolan inte är något man måste resa långt för att nå, utan något som varje barn kan få tillgång till.
Arbete istället för skola
En annan anledning till att barn förblir utanför skolan är att de behöver arbeta för att bidra till familjens försörjning. På Ghazipur avfallsdeponi i Delhi, Indien, arbetar många barn på det enorma sopberget genom att leta efter material som kan återvinnas och säljas. Det är ett farligt och ohälsosamt arbete som dessutom gör att barnen inte hinner gå i skolan.
Företeelsen är utbredd, men på Ghazipur hände något särskilt. Ett stort företag som använder material från deponin valde att betala barnen för att gå i en skola som byggdes i nära anslutning. Det innebar att de fick utbildning och samtidigt behövde tillbringa färre timmar på den farliga deponin. Samtidigt vet man att många av dessa barn fortfarande kommer att arbeta efter skoldagens slut, men tack vare initiativet får de åtminstone en chans att lära sig sådant som kan förändra deras framtid.
Vi på Impact Finder, som dagligen jobbar med hållbarhet i företags värdekedjor ser det som ett steg i rätt riktning att börja fundera över påverkan i hela värdekedjan, även i återvinnings- och materialutvinningssteget. Det är att ta ansvar i hela värdekedjan och faktiskt fundera över påverkan hela vägen och ur flera perspektiv. Vi sträcker oss till och med till att det är en skyldighet att inte bryta mot någon av de mänskliga rättigheterna, som ju utbildning faktiskt är.
Lär dig mer
Vill du lära dig mer om utbildningen i världen? Då vill vi tipsa om en sida på Gapminder, som är en hemsida byggd i sann Hans Rosling-anda. Den hittar du här: Important stuff most people get wrong. På Gapminder lyfts även andra frågor än just utbildning!
Vill du lära dig mer om hur ditt företag kan arbeta med ansvar i sin värdekedja? Kika in här eller hör av dig!