Konsten att jonglera hållbarhetskrav som ett proffs

Vi träffar ofta företagare som känner sig hopplöst överösta av hållbarhetskrav. Ofta förstår de inte vad informationen ska användas till och det kan kännas överväldigande. Såväl kunder som banken och investerare frågar efter information om allt från växthusgasutsläpp och vattenkonsumtion till riskhantering, hur många kvinnor och män det finns på olika nivåer i företaget, hur visselblåsarärenden hanteras och hur styrningen i bolaget ser ut. 

Informationen ska ut, oavsett om man själv omfattas av lagstiftning kring dessa frågor eller inte. Varför då? Jo, alla företag är en del av någon annans värdekedja, och de större kunderna behöver din data till sin rapportering helt enkelt.

Många bollar i luften

Som företagare finns det gott om utmaningar att jonglera med som det är, så det gäller att hantera dessa förväntningar så smidigt som möjligt. När kunderna skickar ut diverse leverantörsbedömningar är det guld värt att vara redo, bara lassa in de dokument som krävs och få sin bedömning utan alltför mycket administrativ belastning. 

När vi håller utbildningen Hållbarhetsrapportering för små och medelstora företag i enlighet med CSRD och ESRS handlar det om just det – att förbereda små och medelstora företag på de krav som kommer att komma, med hjälp av en hållbarhetsrapport som innehåller det som kunderna ändå kommer att fråga om. Det finns så många fördelar med att göra en enklare men ändå gedigen hållbarhetsrapport:

  • När du ska svara på leverantörsbedömningar har du mycket samlat och kan hänvisa till hållbarhetsrapportens olika sidor för många frågor
  • Du får en tydlig bild av vad ni redan gör bra och vad som behöver åtgärdas
  • Hållbarhetsprofilen stärks både internt och externt vilket kan ge både stolthet internt, starkare relationer med befintliga kunder och öppna upp helt nya affärsmöjligheter och samarbeten
  • Du har ett dokument att ge till kunder och potentiella kunder, banken och samarbetspartners redan innan de har frågat efter information
  • Och så vidare

Att hållbarhetsrapportera kan verkligen kännas som ytterligare en börda, men det kan också ses som en möjlighet att stärka företaget, få syn på sin egen påverkan och därigenom hitta sätt att minska risker, öka resurseffektiviteten, stärka sin marknadsposition och minska kostnaderna. Sånt’ som företagare har gjort i alla tider. Att ligga steget före är sällan en nackdel.

Vill du prata med oss om hur vi kan hjälpa dig att sätta ihop en enklare hållbarhetsrapport som lever upp till krav från olika intressenter utan att ta knäcken på företaget?